Billiárd szabályai
8-as pool szabályai
Ki kezdi a játékot?
A kezdés jogát a biliárdgolyók felrakása előtt tempólökéssel szokás eldönteni. Ez azt jelenti, hogy a két játékos a biliárdasztal egyik végéről közel egy időben meglök egy-egy golyót, megcélozva a szemközti mandinert. Amelyik játékos golyója a biliárdasztal végéhez közelebb áll meg visszatéréskor, az eldöntheti, hogy ő maga, vagy a másik fél kezdje a játékot.
Akinek a golyója érinti az oldalsó falat, vagy lyukba esik, esetleg átmegy az ellenfél térfelére, az elveszti a tempólökést, tehát a kezdés jogának eldöntése ekkor is a másik játékost illeti.
A tempólökést a játékosok egyszerre indítják az asztal egyik végéről,
a szemközti falat (mandinert) célozva.
A visszaérkezett, nyugalmi helyzetbe került golyók
faltól való távolsága dönt a kezdés jogáról
Általában csak az első játékkezdést szokták a fent leírtak szerint eldönteni, utána felváltva kezdenek a játékosok.
A biliárdgolyók felrakása
A kezdéshez a golyókat háromszög alakban
rakjuk fel úgy, hogy a legelső golyó
a tőponton álljon
A játékhoz 15 színes, illetve 1 db fehér golyót használnak. A golyókat háromszög alakzatban kell a játék kezdésekor felhelyezni a biliárdasztalra, mégpedig úgy, hogy a háromszög 2 alsó csúcsára ne egy csoportba tartozó golyók kerüljenek. A fekete golyót a harmadik sorban, középre kell elhelyezni. A többi biliárdgolyó elhelyezése tetszőleges. A háromszög csúcsán lévő, legelső golyónak kell a posztón megjelölt pontra az ún. tőpontra kerülnie. (Nem a feketének!)
Általában a hobbi biliárdasztalokon csak két pont van megjelölve, ezek közül egyet válasszunk ki tőpontnak, egyet pedig kezdőpontnak (homlokpontnak).
A kezdőlökés szabályai
Felhelyeztük a biliárd golyókat és eldöntöttük, hogy ki kezd. Indulhat a játék!
Az első mozzanat a kezdőlökés. A játékos a fehér golyót a biliárdasztalon a homlokmezőben bárhova elhelyezheti a kezdőlökéshez.
A jelölések neve és elhelyezkedése a biliárdasztalon
Homlokmező a hobbiasztalokon gyakran nincs jelölve, hiszen csak két pontot szoktak felragasztani a posztóra. Ezért egyszerűen használhatjuk a kezdőpontot (homlokpontot) a fehér golyó meglökéséhez, vagy rajzoljuk fel mi magunk a homlokvonalat, mely a kezdőpontot halad keresztül a biliárdasztal végével párhuzamosan.
E vonal mögül bárhonnan kezdhetünk.
A kezdőlökés során mindegy, hogy melyik célgolyót találjuk el először, az viszont fontos, hogy a golyók közül legalább 4 golyó falat érintsen, vagy legyen olyan golyó, mely lyukba esik, különben a kezdőlökés hibás.
Ha a kezdőlökéskor a fekete biliárd golyó kerül lyukba, az nem számít hibának, egyszerűen helyezzük vissza a tőpontra, vagy ha ez nem lehetséges, akkor az úgynevezett tővonalra, a lehető legközelebb a tőponthoz. (A tővonal a tőponttól halad a biliárdasztal végéig, arra merőlegesen, -általában nem szokás felrajzolni) De a játékos ebben az esetben akár meg is ismételheti a kezdőlökést.
Amennyiben a fehér golyó esik lyukba az hibának minősül és a másik játékos folytatja a játékot, méghozzá úgy, hogy a fehér golyót a homlokvonal mögé bárhová visszahelyezheti.
Ha bármelyik golyó kiugrik a biliárdasztalról, azt nem kell visszatenni (kivéve a 8-ast), ez esetben a másik játékos folytathatja a játékot a kialakult állásból, vagy ha akarja, a fehér golyót a homlokvonal mögé bárhol elhelyezheti a lökéshez.
Ha a kezdőlökés során egyetlen célgolyó sem került lyukba, akkor a másik játékos folytatja a játékot, tetszőleges golyócsoportot választva. De jogában áll új kezdőlökést végeznie, vagy kérnie a másik féltől.
Ha a kezdőjátékos nem vétett hibát és sikerült golyót lyukba küldenie, akkor folytathatja a játékot.
Golyócsoport választása
A 8-as pool-biliárdban használatos
célgolyó csoportok
A 15 színes biliárd golyó közül 8 egyszínű, 7 pedig ún. csíkos. Mivel a 8-as, fekete golyó nem része a golyócsoportoknak, így típusonként 7-7 golyó alkotja azokat.
Miután sikeresen elvégeztük a kezdőlökést, golyócsoportot kell választanunk, de függetlenül attól, hogy milyen golyó került lyukba a kezdőlökés során.
A lökés előtt meg kell neveznünk az általunk kiszemelt golyót és azt, hogy melyik lyukba szeretnénk lőni. Ha ezt sikeresen végrehajtjuk, akkor miénk a folytatás joga, és a választott csoport golyóit kell a továbbiakban lyukba küldenünk. Ha az előbbi lökés nem sikerülne, akkor az ellenfél folytatja a játékot, és ő választhat a golyócsoportok közül.
A játék folytatása
A cél az, hogy a saját csoportunkba tartozó golyókat egymás után lyukba küldjük (bemondva a célgolyót és a lyukat is!), majd a fekete, 8-as golyót (szintén bemondva a megcélzott lyukat!). Ha mindez sikerül, akkor megnyerjük a játékot.
Súlyos hibák, melyeket elkövethetünk:
még van golyónk az asztalon, de véletlenül a 8-as golyót lyukba küldjük
a 8-as golyó kiugrik az asztalról (kivéve a kezdőlökés esetét)
már nincs golyónk az asztalon, de a 8-as golyót nem a bemondott lyukba lőjük be
már nincs golyónk az asztalon, a 8-as golyót a bemondott lyukba lökjük, de ezzel egy időben a fehér golyó is lyukba esik
Ha ezek közül egyet is vétünk, akkor elveszítettük a partit.
További hibák, melyek esetén át kell adnunk a folytatás jogát a másik játékosnak:
• a fehér, vagy bármelyik biliárd golyó (kivéve a 8-as) kiugrik az asztalról
• a fehér golyó lyukba kerül
• a fehér golyó nem a saját golyócsoportunk tagját érinti először
• nem történik falérintés, miközben nem löktünk lyukba egyetlen golyót sem
Ha ezen hibák valamelyikét követjük el, akkor a másik fél úgy folytathatja a játékot, hogy a fehér golyót tetszőlegesen, bárhol elhelyezheti a biliárdasztalon a lökéshez.
Ha csak annyit hibázunk, hogy nem sikerül a bemondott biliárd golyót a bemondott lyukba lőni, és az más lyukba sem esik bele, akkor a másik játékos úgy folytatja a játékot, hogy nem módosíthatja a fehér golyó kiinduló helyzetét.
A biztonsági lökés:
A játék során jogunkban áll úgynevezett biztonsági lökést végrehajtani. Ezt előre be kell mondanunk. Ilyenkor nem kell megnevezni célgolyót és lyukat, tehát a golyócsoportunkba tartozó golyók közül bármelyiket érinthetjük a fehér golyóval és mindegy, hogy melyik lyukba küldjük azt, vagy bármelyik golyónkat. Ettől eltekintve minden elkövetett hiba ugyanúgy számít, mint a normál (nem biztonsági) lökésnél.
A biztonsági lökés után minden esetben át kell adnunk a folytatás jogát a másik játékosnak.
9-es pool szabályai
A 9-es pool szabályai
A pool biliárd játékok családjába tartozó 9-es pool a 8-as játéknál kevésbé ismert, elsősorban a profik körében népszerű, pedig nagyon élvezetes játék, ezért mindenkinek érdemes a játékszabályokkal megismerkedni.
Ki kezdi a játékot?
A kezdés jogát a játék hivatalos szabályai szerint a golyók felrakása előtt tempólökéssel szokás eldönteni. Ez azt jelenti, hogy a két játékos a biliárdasztal egyik végéről közel egy időben meglök egy-egy golyót, megcélozva a szemközti mandinert. Akinek a golyója visszaérkezve az asztal végéhez közelebb áll meg, az eldöntheti, hogy ő maga, vagy a másik fél kezdje a játékot.
Akinek a golyója érinti az oldalsó falat, vagy lyukba esik, esetleg átmegy az ellenfél térfelére, az elveszti a tempólökést, tehát a kezdés jogának eldöntése ekkor is a másik játékost illeti.
A tempólökést a játékosok egyszerre indítják az asztal egyik végéről,
a szemközti falat (mandinert) célozva.
A visszaérkezett, nyugalmi helyzetbe került golyók
faltól való távolsága dönt a kezdés jogáról
Általában csak az első játékkezdést szokták a fent leírtak szerint eldönteni, utána felváltva kezdenek a játékosok.
A biliárdgolyók felrakása
Az egyes számú golyó a tőponton áll
A játékban az 1-től 9-ig számozott golyók, illetve a fehér golyó vesz részt.
A hobbi biliárdasztalokon általában két pont van jelölve a posztón. Az egyik a kezdőpont (homlokpont), a másik az úgynevezett tőpont.
A kilenc célgolyót rombusz alakban kell elhelyezni, úgy, hogy az 1-es golyó álljon a rombusz elején, a tőponton. A 9-es golyó a rombusz közepére kerül.
A többi golyót véletlenszerűen kell elhelyezni a rombuszon belül.
A kezdőlökés
Ha eldöntöttük ki kezd és felhelyeztük a biliárdgolyókat, akkor jöhet a kezdőlökés.
A fehér golyót tehetjük a kezdőpontra (homlokpontra), de a homlokvonal mögött, a homlokmezőben bárhol elhelyezhetjük. A hobbiasztalokon általában nem jelölik a homlokvonalat, ezért azt akár mi magunk is felrajzolhatjuk. A homlokvonal a kezdőponton halad keresztül a biliárdasztal szélével párhuzamosan.
A kezdőlökés akkor helyes, ha legalább egy golyó lyukba esik, vagy ha nem esik lyukba golyó, de legalább 4 célgolyó falat érint
A jelölések neve és elhelyezkedése a biliárdasztalon
A játék folytatásának szabályai
Ha a játékosnak a kezdőlökés során sikerült lyukba küldenie golyót, akkor övé a folytatás joga. Ha nem sikerült, akkor a másik fél következik.
Ezután lökésenként a fehér golyó mindig a soron következő, legkisebb sorszámú golyóval ütközhet először. A végső cél a 9-es golyó, ha ezt is lyukba tettük, akkor megnyertük a játékot.
Például:
Ha a legkisebb sorszámú golyó az asztalon maradtak közül a 3-as, akkor mindenképpen azt kell a fehér golyónak először megérintenie, de nem feltétel, hogy ez a golyó kerüljön lyukba.
Ha a meglökött 3-as golyó eltalálja a 7-est és az kerül a lyukba, az nem számít hibának. Sőt ha így küldjük lyukba a 9-es golyót, akkor is megnyerjük a partit.
Hibák, melyeket elkövethetünk:
a 9-es golyó szabálytalanul lyukba kerül, vagy kiugrik az asztalról
a fehér golyó lyukba esik, vagy kiugrik az asztalról
bármely más golyó kiugrik az asztalról
a fehér golyó nem a legkisebb sorszámú golyóval érintkezik először
nem esik lyukba golyó, és egyetlen golyó sem érint falat a lökés következtében
A fentiek esetén a másik játékos következik, méghozzá úgy, hogy a fehér golyót a lökéshez bárhol elhelyezheti a biliárdasztalon. Ha a 9-es golyó kerül le az asztalról, akár kiugrik, akár lyukba esik, akkor a tőpontra kell visszahelyezni. (Vagy ha ez nem lehetséges, akkor ahhoz legközelebb a tővonal mentén. A tővonal a tőpontból indul ki és az asztal végére merőleges.- általában nem szokták jelölni.)
Ha más célgolyó ugrik ki az asztalról, vagy szabálytalanul lyukba kerül, akkor azt nem kell visszatenni.
Ha csak egyszerűen nem sikerül golyót lyukba küldenünk, de egyébként nem követtünk el hibát, akkor is a másik játékos következik, de a fehér golyót nem lehet más pozícióba helyezni a lökéshez.
A „Push-out” lökés:
A kezdőlökés után közvetlenül, de csak akkor (!), a soron következő játékos push-out lökést végezhet, amit be kell mondania. Ekkor mindegy, hogy a fehér golyó milyen sorszámú golyót talál el először, és nem számít, hogy történik e falérintés.
Ha a lökés következtében bármelyik golyó lyukba kerül, akkor nem kell az asztalra visszatenni, kivéve a 9-est, melyet vissza kell helyezni.
(Tehát ebben az esetben nem nyerünk ha belőjük a 9-est)
A push-out lökés után a másik játékos következik, aki eldöntheti, hogy ő maga, vagy az ellenfél folytassa a játékot.
A push-out lökés hasznos, ha nem valószínű, hogy meg tudjuk célozni a legkisebb sorszámú golyót, mert az olyan helyzetben van. Ezzel a lökéssel elkerülhetjük, hogy hibázzunk, és a másik játékost bárhova elhelyezhesse a fehér golyót a folytatásban.